حکایت صدای سنگ‌تراش سالمند از یک مسجد/ هنری سخت اما زیبا

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، این هنرمند با آموزش و انتقال هنر سنگ تراشی به فرزند و نوه، خود سعی در حفظ این میراث خانوادگی و اجدادی کرده است و هم اکنون با کمک آنها در حال تعمیر سنگ فرش مسجد جامع کبیر یزد است.

مکان‌های زیادی نظیر سنگ‌های حناسایی مازاری در طول سالهای گذشته به دست این هنرمند مهریزی با سنگ‌ آراسته شده است و اکنون میراث فرهنگی یزد به منظور تداوم و حمایت این هنر، از پیرمرد ۹۰ ساله پس از گذشت سالها،  برای مرمت دست سازه‌های خود در مسجد جامع یزد دعوت کرده است. 

هنر سنگ تراشی، هنری سخت و اما میراثی ارزنده است که آموزش آن می تواند راهی مناسب برای احیا و زنده ماندن این هنر باشد. در این هنر برای تولید فرآورده‌های سنگی پس از استخراج سنگ از معدن با استفاده از اره های دو سر اقدام به برش آن به قطعات کوچک کرده و پس از حمل آن به کارگاه های سنگتراشی بر اساس نقشه آن را می تراشند سپس توسط دستگاه تراش سنگ را به شکل اصلی و مورد نظر در می‌آورند.

آخرین مرحله تولید سوهان کاری است که پس از این عمل محصول به صورت مطلوب در می‌آید و به منظور ایجاد نقوش مختلف در فرآورده های سنگی پس از سوهان کاری آن را در اختیار قلمزن قرار می‌دهند و قلمزن تصویر مورد سفارش را با استفاده از قلم های آهنی روی سنگ‌های سخت حکاکی می‌کند. صنعت سنگ تراشی از دیرباز بوده و هست و انواع و اقسام آن در طول تاریخ به خوبی مشاهده می‌شود.

این هنر به‌صورت مجسمه‌های قدیمی، ستون‌های سنتی، سنگ نوشته‌های قدیمی، کتیبه‌ها و طراحی‌های باستانی و سنگ های تراشیده شده معماری‌های قدیم و غیره و همچنین به شکل سنگ آسیاب های آبی، اعم از آسیاب های گندم یا روغن کشی‌ها وجود دارد و هم اکنون به سنگ های مازاری ها یا همان حناسائی ها و سنگ‌های ارده ریزی محدود می‌شود. 

اهمیت این هنر سخت، اما زیبا، به سنتی بودن آن است و هرگز دستگاه نمی‌تواند در این صنعت جایگزین سازه‌های دست‌ساز شود. هنر سنگ‌تراشی به شماره ثبتی ۱۳۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *